Monday, December 29, 2008

HATI-HATI DENGAN MUSLIHAT LE..LA..KI..

Baru-baru ni saya terbaca blog seorang lelaki yang boleh diklasifikasikan kepada BAPA MONYET. Melampaukah cakap saya? Apa tidaknya, dia namakan blognya "Main Kau Janggi". Apa itu kalau bukan menternak monyet-monyet dikalangan lelaki? Kan? Dan namanya pun AWANG MUSLIHAT. Confirm monyet!

Minta maaflah yee kepada blogger2 lelaki. You all mungkin bukan monyet. MUNGKIN JEE...he..he..hhee.
Memang lelaki kaya dengan muslihat. Bijak menipu orang. Marah? Tengoklah siapa yang ramai sabit pecah amanah, rasuah, menjahat. Siapa? siapa? siapa?

Saya sekarang cukup hati-hati berhadapan dengan kaum lelaki.
aku lebih takut lelaki banding jin jembalang.
Kalau jin, baca ayat-ayat, boleh lari.
Kalau lelaki? makin dimaki, makin menjadi!

NAH, SALAHKAH AKU MEM...... LELAKI?

17 comments:

  1. aiyo !!! mana suda awang muslihat ni? jawab eh...

    ReplyDelete
  2. pecah amanah, rasuah, menjahat atau sewaktu dengannya itu bukan kejahatan MILIK LELAKI.

    'Penghibur' jalanan, pisau cukur, menjahat dan apa lagi yg boleh disebut.. itu bukan kejahatan MILIK PEREMPUAN.

    Semua jenis-jenis kejahatan ialah kelemahan daging MANUSIA. Kebetulan kalau yang perasuah itu pelakunya lelaki, itu dilakukanoleh manusia yang bernama lelaki. tapi bukan kejahatan MILIK lelaki. Masih tetap rasuah namanya sekalipun yang melakukan itu wanita. Tiada perbezaan makna. Kejahatan tidak membezakan pelakunya. Kebaikan tidak memberikan kelebihan gender. Siapa buat baik, siapa buat jahat.. siapa dapat pahala, siapa dapat bala... semua ini tidak membezakan lelaki atau perempuan....

    ReplyDelete
  3. masti adil ba melati masakan main cakap bin lepas sja .... sy stuju dng litte mike punya pendapat, lain x melati yg duka buatla pertimbangan yg wajar. Dunia ini bukan manusia sja yg tinggal mcm2 ada ..... juga ada hak yg Tuhan beri utk mereka, lalu kematian adalah pintu perhitungan baik n buruknya. Yg jahat inila peluang kita kasi baik dapat pahala .... inila dunia ada baik n ada penjahat, di akhirat ada syurga n nerakaa ... jadi kta kana bersabar berhadapan dng semua ujian yg ada d dunia ini..

    ReplyDelete
  4. Scientifically according to DARWIN THEORY; we are all evolved from the earliest form of PRIMATE (Munyit)to what we are physically look like now...both man and woman...

    Inda tau la ko ni MELATI...whether you are FEMINIST,broken hearted, or shall I say LES...I don't know...It is unjust for you to make up a generalization by associating MEN with all the bad things - if you are truly a genuine woman - you would definitely someday embrace a man as your companion (i guess so..) butul ka...exactly like ADAM and EVE...

    Carl S. Adun @ Mart
    Pascasiswazah Sekolah Perniagaan & Ekonomi
    UMS

    ReplyDelete
  5. slmt tahun baru cik melati. blog sdri boleh buka minda, boleh bikin panas hati, boleh bikin geli hati, boleh juga bikin rajin buka internet. so,well done. teruskan.

    ReplyDelete
  6. ehem... mangkali juga kitorang evolve dari klone adamu dalam cerita anunnaki hehehehe. jangan marah arr... memang mencabar pandangan agama. ini versi sejarah yang extreme tulisan zecharia sitchin. ada saya kelintung saaana dalam planet x atau nibiru?

    ReplyDelete
  7. ampun maaf dari ujung rambut sampai hujung kaki! abg tak sempat tengok2 laman blog cik melati sehinggalah ada lelaki baik hati khabarkan bahawa abang teruk kena hentam. Abg terpaksa bawa anak bini (no.3)makan angin. Janji masa proses pujuk memujuk tempoh hari.

    Saya bangga dipanggil bapa monyet. Saya marah kalau dipanggil anak monyet sebab class abang ni memang bapa atau kepala. Tapi bukan bapa monyet. Sebab...kalaulah cik melati nampak abang...istilah "monyet" itu pasti kena tarik serta merta kerana....kalau dibanding dengan bos abang melati yang dikatakan macho itu...jangan-jangan abang ni 1 1/2 kali lebih gantanggg....secara spontan cik melati akan kata: kalaulah aku.....

    ReplyDelete
  8. kita selalu tengok dalam filem...makin dimarah makin disuka. Apalah sangat kata keramat cik melati itu banding degan sumpah seranah bini pertama masa aku dalam proses bebini 2. Ada juga dihambatnya dengan apa saja yang dia boleh lempar. Aku make dono saja. Diam saja. Memang pun aku bersalah sebab tak beritahu dari mula, tapi...aku tak bersalah kerana berbini kali ke-2...so, kepada hero-hero sekalian...MAKE DONO...anggap ja cik melati ni arus sungai yang deras...syok tempat berkenu...melawan arus sakit tapi ada NIKMATNYA....

    ReplyDelete
  9. Ada beberapa species munyit di Sabah - Short Tail Macaque (Gobuk/ yobuk),Long Tail Macaque (Kara/ Yajor)& Proboscis Monkey (Munyit Balanda)-dan sudah tentu ada jantan dan betina...

    Carl
    Tambunan

    ReplyDelete
  10. bukan main hebat pulak kuasa ayat si Melati ni.. Sekejap ja post sudah 10 komen.. Betul2 menarik perhatian para blogger khususnya di Sabah ni.... Pandangan & nasihat saya sama macam si abg LM dan abg Aldusuni.. Bukan semua lelaki jahat dan aku juga percaya bukan semua perempuan jahat.. Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.. Saudari jangan risau, sekiranya sdri Melati baik pastinya akan bertemu dengan lelaki yang baik... Nda begitu, abg2 senior yang lain???

    Apa2 pun sokong aku dengan kata2 semangat Abg Awang "bagai arus sungai yang deras...syok tempat berkenu...melawan arus sakit tapi ada NIKMATNYA...."..

    Teruskan membelog sdri Melati... Sekurang2nya kami kaum lelaki tahu kesilapan kaum kami walaupun bukan dari kalangan kami... Betul cakap Sanguru "bikin buka minda.."

    ReplyDelete
  11. Saya percaya melati bukan suka-suka hati lepas cakap tapi sengaja memilih entri yang mudah untuk org memberikan reaksi... psikologinya menjadi.

    Jika saya menulis sesuatu pun dan 'diserbu' orang sehabis-habisnya dalam ruangan komen, pasti saya teruja juga. Melati duka pandai bermain isu...

    Kita pun tidak mengenali melati duka. Judge terlalu awal cuma berdasarkan kata-kata, kita akan 'terpesong' mngenali personalitinya. Bagus juga dia menulis begini, kita boleh belajar mengenainya...

    Keep on blogging.. tahniah kerana membangkitkan minda dan mencambahkan idea untuk lelaki memikir-mikirkannya....

    ReplyDelete
  12. abg pun suka cik melati. maksud abang, tulisannya. aku memang suka perempuan garang. semacam satu cabarannnn....semua bini-bini aku memang garang-garang belaka. AKU TERUJA! seronokkk...that why, apapun cik melati cakap pasal abg...abg suka! di mataku, perempuan marah, manis sekali...kalau senyum...BIKIN MATI syoknya....

    ReplyDelete
  13. kah kah kah... bah kaaa. start suda ni. mau cari ilmu dulu dalam bab ni.

    ReplyDelete
  14. eh... baru aku perasaan. ada pakar munyit sini... sdr carl martin. bah, cuba kunu ko tinguk spesis-spesi munyit yang ada di blog ni hehehehe.

    ReplyDelete
  15. aku suka laman ini. Penat-penat menghias laman HMM dgn bab-bab politik...saya singgah di laman orang. di laman orang saya boleh nampak mcam-macam bunga...macam-macam ....kdg2 enjoy melepak di laman orang...

    ReplyDelete
  16. melepak sajabah...taman saya terbuka. ayam boleh...kucing boleh...kambing...anjing...bahkan MONYET pun! tapi rumah melati ada 1 pintu saja. "lelaki BUJANG sejati sahaja dibenarkan masuk". Sorry pd yang DAH HILANG KELAYAKAN!

    ReplyDelete
  17. tapi kan...menurut petua yang mentor-mentor saya kasi...99% tukang komen laman melati ni "nice guys"...kecuali...1 ORANG....siapa? tanya diri sendiri laaa banggg...

    ReplyDelete